Salt i maden

3. juni 2015

Alder:
11 mdr.

Salt i maden

Kære Helen

Der er opstået en lille debat i vores lille hjem ang. salt i maden.

Vores søn spiser nu for det meste det samme som os, og det er en fornøjelse at se, hvordan han smager på og nyder maden, og hvor stolt han bliver, når det lykkes at få gaflen ind i munden, uden at det hele falder af under vejs. Så klapper vi alle tre:-)

Men min mand og jeg er lidt uenige i, hvor meget salt han må få. Vi koger alle grøntsager og kartofler helt uden salt og pasta med en smule salt og tilsætter så hvis nødvendigt salt til vores egen mad... så langt så godt. Nu spiser vi jo ikke kun kogte grøntsager, men også alt muligt andet, fx kartoffelpandekage eller frikadeller, hvor jeg tilsætter salt - dog væsentligt mindre, end jeg ville have gjort, hvis det bare var til os. Og så er der fødevarer som rugbrød, andre typer brød, ost, leverpostej, osv.

Min mand mener, at vores søn i princippet slet ikke bør få disse produkter, da saltindholdet jo ofte er ...

Annonce

... højt - Jeg mener, at når vi som udgangspunkt laver alt mad selv fra bunden og undlader at oversalte den hjemmelavede mad, så må der være plads til en skive brød med leverpostej eller kartoffelpandekage med salt. Hvad mener du?

Jeg vil også gerne have, at han får lov at smage alt, hvad der er på vores tallerkner, som fx feta og oliven eller hvad det nu kunne være. Jeg er ret sikker på, at han spytter det ud, hvis han ikke kan lide det - og det forestiller jeg mig vil ske med feta og oliven - men hvis han vil smage, mener jeg, at han bør få lov. Her er min mand ret uening og mener, at feta og oliven er alt alt for salt for en baby, og at vi risikerer, at han udvikler en forkærlighed for salt mad... men når det bare er smagsprøver, er det så ikke ok? Jeg forstår godt argumentet om, at de mange bække små gør en stor å, og jeg er udmærket klar over, at vi generelt spiser alt for meget salt.
Jeg glæder mig til at høre dit syn på sagen.

Mange hilsner
C.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.