Brev:
Salt i maden
3. juni 2015
Alder:
11 mdr.
Salt i maden
Kære Helen
Der er opstået en lille debat i vores lille hjem ang. salt i maden.
Vores søn spiser nu for det meste det samme som os, og det er en fornøjelse at se, hvordan han smager på og nyder maden, og hvor stolt han bliver, når det lykkes at få gaflen ind i munden, uden at det hele falder af under vejs. Så klapper vi alle tre:-)
Men min mand og jeg er lidt uenige i, hvor meget salt han må få. Vi koger alle grøntsager og kartofler helt uden salt og pasta med en smule salt og tilsætter så hvis nødvendigt salt til vores egen mad... så langt så godt. Nu spiser vi jo ikke kun kogte grøntsager, men også alt muligt andet, fx kartoffelpandekage eller frikadeller, hvor jeg tilsætter salt - dog væsentligt mindre, end jeg ville have gjort, hvis det bare var til os. Og så er der fødevarer som rugbrød, andre typer brød, ost, leverpostej, osv.
Min mand mener, at vores søn i princippet slet ikke bør få disse produkter, da saltindholdet jo ofte er højt - Jeg mener, at når vi som udgangspunkt laver alt mad selv fra bunden og undlader at oversalte den hjemmelavede mad, så må der være plads til en skive brød med leverpostej eller kartoffelpandekage med salt. Hvad mener du?
Jeg vil også gerne have, at han får lov at smage alt, hvad der er på vores tallerkner, som fx feta og oliven eller hvad det nu kunne være. Jeg er ret sikker på, at han spytter det ud, hvis han ikke kan lide det - og det forestiller jeg mig vil ske med feta og oliven - men hvis han vil smage, mener jeg, at han bør få lov. Her er min mand ret uening og mener, at feta og oliven er alt alt for salt for en baby, og at vi risikerer, at han udvikler en forkærlighed for salt mad... men når det bare er smagsprøver, er det så ikke ok? Jeg forstår godt argumentet om, at de mange bække små gør en stor å, og jeg er udmærket klar over, at vi generelt spiser alt for meget salt.
Jeg glæder mig til at høre dit syn på sagen.
Mange hilsner
C.